عادت‌های شست‌و‌شوی اشتباه می‌تواند مشکلاتی مثل خشکی، چرب بودن و حساسیت برای پوست ایجاد کند.

استفاده از مواد شوینده اشتباه
یک پاک‌کننده مناسب باید چرک و آرایش را از صورت به طور کامل پاک کند بدون اینکه چربی طبیعی پوست و سلول‌های سالم آن را از بین ببرد. شوینده‌ای که استفاده می‌کنید باید این کار را انجام بدهد و نه آنقدر ضعیف باشد که مجبور باشید دو بار صورتتان را با آن بشویید یا خیلی آن را روی پوستتان بمالید نه آنقدر قوی باشد که پوست را قرمز و حساس و خشک کند.
شست‌و‌شوی بیش از اندازه
شستن صورت نباید بیش از ۲ بار در روز باشد چون بیشتر از این باعث آزار پوست می‌شود و عاملی برای تولید بیش از حد چربی است. بنابراین اگر آرایش ندارید، از کرم ضد آفتاب استفاده نکرده‌اید یا صورت‌تان عرق نکرده است از پاک‌کننده صورت استفاده نکنید و فقط صورت را با آب ولرم بشویید.
استفاده از آب با دمای نامناسب
برخی گمان می‌کنند آب گرم منافذ پوست را باز می‌کند و آب سرد باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود اما حقیقت این است که منافذ ماهیچه‌ای ندارند که باز و بسته شوند. با اینکه ممکن است آب گرمی که با پوست برخورد می‌کند حس خوبی ایجاد کند اما چربی‌های طبیعی و محافظت‌کننده پوست را دچار مشکل می‌کند و باعث خشکی بیش از حد یا تولید بیش از اندازه سبوم می‌شود. آب ولرم بهترین چیز برای پاک کردن مناسب و مؤثر پوست است.
لایه‌برداری بیش از اندازه
لایه‌برداری یک راه مناسب برای جداسازی سلول‌های مرده پوست است اما این کار باید به اندازه باشد. از لایه بردارهای دانه دار استفاده کنید (اسکراب‌های شکری یا آنهایی که اسیدهای میوه دارند انتخاب‌های ملایم تری هستند) و حداکثر هفته‌ای دو یا سه بار آنها را به کار ببرید. به جای پارچه برای کشیدن روی پوست از انگشتانتان استفاده کنید تا مانع کشیده شدن یا آزار پوست شوید.
پاکسازی نادرست پوست
پوست را باید بخوبی آبکشی کرد. در غیر این صورت باقی‌مانده‌هایی که از شوینده روی پوست می‌ماند منافذ پوست را مسدود و پوست را خشک می‌کند. صورت را کاملاً آب کشی کنید بینی و اطراف صورت مثل خط رویش مو و خط فک از معمول‌ترین بخش‌های صورت هستند که در شست‌و‌شو و آبکشی فراموش می‌شوند. در شست‌و‌شوی صورت با آب به این قسمت‌ها توجه کنید.

محصولات اشتباهی
از چیزهایی که به پوست آسیب می‌زنند مثل عطرها، رنگ‌ها و مواد نگهدارنده مانند پارابن‌ها استفاده نکنید. سدیم لوریل سولفات یکی دیگر از چیزهایی است که باید از آن دوری کنید. این ماده به‌عنوان از بین برنده پوست‌های اضافی استفاده می‌شود ولی خودش می‌تواند باعث حساسیت و واکنش آلرژیک شود. همیشهمواد تشکیل دهنده روی محصولات زیبایی و بهداشتی را بخوانید.
خشک کردن پوست با حوله
حوله را روی پوست نکشید، فقط با ضربه‌های آرام روی پوست سعی کنید صورت را خشک کنید. کشیدن حوله روی پوست خوشایند به نظر می‌رسد ولی پوست را آزار می‌دهد. هر حوله‌ای که دم دست است، مثلاً یک حوله استفاده شده را به صورت نمالید چون با این کار باکتری را انتشار می‌دهید؛ بخصوص روی یک پوست عالی و تمیز. وقتی می‌خواهید صورت شسته شده را خشک کنید، یک حوله نرم و تمیز بردارید.
استفاده نامناسب از مرطوب‌کننده‌ها
برای افزایش میزان جذب رطوبت، بلافاصله پس از تمیز کردن پوست وقتی هنوز نم دارد، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای استفاده از سرم‌ها و دیگر محصولات محافظت از پوست و مو هم همین روش را انجام بدهید.
هزینه‌های زیاد اما بیهوده
خیلی عاقلانه نیست که بخواهید فقط برای یک شوینده صورت مقدار زیادی پول خرج کنید. یک پاک‌کننده ساده با مواد سازنده طبیعی کافی است. به جای هزینه کردن برای شوینده برای خرید سرم‌ها و مرطوب کننده‌ها بیشتر هزینه کنید.
ترس از چربی‌ها
چربی‌ها برای مدتی طولانی دشمن درجه یکی بودند که منافذ پوست را می‌بستند اما اکنون این طرز تفکر در حال تغییر است. متخصصان می‌گویند افراد با انواع مختلف پوست می‌توانند از پاکسازی پوست با چربی بهره ببرند، حتی پوست‌های چرب یا آسیب دیده! برخی از چربی‌ها منافذ پوست را از آلودگی و باکتری پاکیزه و در پوست تعادل ایجاد می‌کنند. به دنبال محصولات تمیزکننده چربی باشید که از چربی‌های گیاهی و طبیعی تولید شده‌اند یا حتی می‌توانید از یک روغن بادام باکیفیت، روغن هسته زردآلو، روغن دانه انگور یا روغن گل آفتابگردان که در سوپرمارکت موجود است استفاده کنید. روغن را روی پوست خود ماساژ دهید و سپس با یک پارچه تمیز آغشته به آب گرم صورت را تمیز کنید. پیش از شست‌و‌شو مطمئن شوید که صورت را کاملاً تمیز کرده‌اید تا چربی اضافی روی پوستتان نماند و منافذ تمیز شوند.
بهترین شوینده پوست صورت چیست؟
پاکسازی صورت با تونر و شیرپاک‌کن، بخور صورت با آب، شست‌وشوی صورت با مایع راه‌هایی برای پاک کردن پوست هستند اما آب، مفیدترین و ساده‌ترین راه برای پاک کردن آلودگی‌های موجود روی پوست است.
- شست‌وشوی پوست یک ضرورت است اما اینکه با چه ماده‌ای شست‌وشو شود بستگی به وضعیت پوست شما دارد. اگر پوست خشکی دارید باید از مواد شست‌و‌شویی‌ که اسیدیته بیشتر، قلیای کمتر و PH‌های پایین‌تری دارند، استفاده کنید. اما اگر پوستی نرمال دارید کمتر دچار مشکل می‌شود با این حال پوست‌های نرمال نیز گاهی خشک و گاهی چرب می‌شوند. در صورتی که پوست چرب دارید این به معنای آن است که نیاز به شست‌وشوی بیشتری دارید. این نوع پوست محدودیت کمتری در استفاده از صابون‌ها دارد به طوری که اگر پوست چرب را با صابون‌های معمولی و حتی بدن‌شوی هم بشویید، احساس ناخوشایندی مثل احساس سوزش و کش‌آمدگی در پوست نمی‌کنید.

منبع: جام جم