دیروز خبری در برخی خبرگزاری‌ها و رسانه ها به نقل از رییس انجمن جراحان پلاستیک منتشر شد که در آن اشاره شده بود به طور متوسط روزانه 300 جراحی زیبایی بینی در تهران انجام می‌شود. این خبر البته در جای دیگری اشاره کرده بود این آمار ماهانه 20 هزار جراحی زیبایی است که با روزی 300 جراحی، همخوانی نداشت. برای اطلاع از این که چه آماری از جراحی زیبایی بینی در کشورمان وجود دارد و این که چه تغییراتی در سال‌های گذشته در روند جراحی‌های زیبایی انجام شده، با دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی، عضو هیات مدیره انجمن جراحان پلاستیک گفت‌وگو کردیم.

او که پیش از این هم نسبت به پرهیز از عمل‌های غیرضروری زیبایی هشدار داده بود، باز هم تاکید کرد که بهتر است تا حد ممکن، از دخالت در فرم طبیعی چهره و بدن اجتناب شود.
گفت‌وگو با این استاد دانشگاه و فوق تخصص جراحی پلاستیک را در ادامه بخوانید؛
آمار دقیقی از جراحی زیبایی بینی در تهران یا به طور کلی در ایران داریم؟
آمار دقیقی نداریم چون در این زمینه تنها وزارت بهداشت است که می‌تواند آمار داشته باشد. هرچند بعضی عمل‌ها ثبت نمی‌شود، با این حال وزارت بهداشت برنامه‌ای را دارد که تمام اعمال جراحی‌ کشور که در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود را به صورت الکترونیک ثبت می‌کند، یعنی وزارت بهداشت در هر لحظه می‌تواند این آمار را داشته باشد که چه میزان عمل انجام شده است و درواقع بهتر است آنها این آمار را اعلام کنند.
بعد از گذشت این همه سال از تب جراحی بینی، هنوز آمار متقاضیان این عمل زیبایی فروکش نکرده؟
تب جراحی بینی مختصری کمتر شده اما درخواست برای سایر عمل‌های زیبایی بالا رفته.
چه عمل‌هایی؟
جراحی‌های فک و صورت، تزریق‌ها، جراحی‌های لیفت و لایپوساکشن. افراد ممکن است از کارهایی مانند لیفت و تزریق ژل‌ها در کوتاه‌مدت سود ببرند ولی در درازمدت برایشان دردسرهای زیادی وجود خواهد داشت. همچنین گاهی تقاضاهایی می‌شنویم مثلا این که می‌خواهند چشم‌ها را گربه‌ای کنند، لب‌ها را به شکل هنرپیشه‌های حاشیه خلیج فارس دربیاورند، کشش صورت زودهنگام و در سنین پایین انجام دهند، چال‌های روی گونه ایجاد کنند. این موارد از تقاضاهای شایع اما غیراصولی است.
چرا برای این عمل‌های زیبایی و به گفته شما غیرضروری اصرار وجود دارد؟
اغلب، افراد جراحی زیبایی را به شکل معجزه می‌بینند، فکر می‌کنند یک جراح زیبایی هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد، در حالی که اینطور نیست. یک جراح پلاستیک، دوره تناسب زیبایی را هم آموزش می‌بیند و می‌آموزد که چطور بر اساس استانداردها و در صورت لزوم، نسوج سخت و نرم را جابجا کند. این با تصور مردم که فکر می‌کنند هر شکلی می‌شود به هر چهره‌ای داد مغایر است. ممکن است در بعضی موارد این اتفاق هم ممکن باشد اما باید به جنبه‌های علمی و سلامت آن توجه کرد. ما هنوز نتوانسته‌ایم این ذهنیت را پاک کنیم که جراحی زیبایی برای هر نقطه از بدن و به هر شکلی که خواستند، امکان‌پذیر و صحیح نیست. باید این فرهنگ را در مردم ایجاد کرد که هیچکس نمی‌تواند شبیه شخص دیگری شود و اصلا لزومی برای این کار وجود ندارد. خداوند هر کدام از ما را به شکلی آفریده که در جزییات با همدیگر تفاوت داریم و اصلا زیبایی در همین تفاوت‌هاست. مخصوصا عمل‌های استخوانی و اسکلتی صورت اصلا آسان و بی‌عارضه نیست،‌ حتما باید لزومی داشته باشد که این عمل‌ها انجام شود و در قالب استانداردها بگنجد.باید حتما ارزش این کار را داشته باشد نه این که بخواهند شبیه هنرپیشه‌ها شوند یا تنوع ایجاد کنند، این دلایل اصلا منطقی نیست که بخواهند خودشان را به عمل‌ جراحی بسپارند.
این عمل‌ها در مردان هم افزایش پیدا کرده؟
نسبت مردان به زنان در گذشته یک به 10 بوده و الان هم تقریبا همان است و تفاوت معناداری پیدا نکرده.

ایران همچنان بیشترین آمار جراحی زیبایی را دارد؟
بله ایران همچنان بیشترین عمل‌های جراحی زیبایی را در دنیا دارد که شامل موارد مختلف است. در ایران، جراحی بینی بیشترین میزان عمل‌های زیبایی را دارد اما ممکن است در کشورهای دیگر جراحی‌های دیگر در صدر باشند.
با این میزان جراحی زیبایی، برای کاهش عواقب آن باید چه کار کرد؟
من همیشه می‌گویم سهم مردم در عواقب جراحی‌های زیبایی کمتر از پزشکان نیست چون موضوع به این مهمی را دست‌کم می‌گیرند و گاهی به متخصصانی مراجعه می‌کنند که به سوابق علمی آنها آشنایی ندارند. متاسفانه کمیته تخصصی برای نظارت بر تبلیغ‌های تلویزیونی هم وجود ندارد و بسیار می‌بینیم که در صداوسیما کسی که متخصص است به عنوان فوق تخصص معرفی می‌شود یا شخصی که یک دوره شش ماهه گذرانده یا حتی در دانشنامه او اسمی از زیبایی و پلاستیک برده نشده، به عنوان جراح پلاستیک معرفی می‌شود. این موارد به جراحی‌های غیرتخصصی دامن می‌زند. بنابراین مردم خودشان باید آگاه باشند و تحقیقات لازم را انجام دهند که به چه افرادی مراجعه می‌کنند. مردم گاهی فراموش می‌کنند که هر جراحی چه زیبایی و چه غیرزیبایی یک دخالت در سلامت و کار تهاجمی است بنابراین به این راحتی نباید سلامتشان را به دستانی بدهند که تیغ بر دست دارند و از تخصص آنها اطلاعی ندارند. به مردم توصیه می‌کنم برای انجام هر عمل زیبایی به خودشان زمان بدهند، اجازه بدهند که گذشت زمان به آنها نشان دهد واقعا مصمم هستند این عمل را انجام دهند یا نه و به محض این که چنین فکری به ذهنشان خطور کرد برای انجام جراحی اقدام نکنند.
منبع: سلامت نیوز