بیماری آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در دوران کودکی و مهم ترین علت غیبت دانش آموزان از مدارس است. با توجه به تغییرات فصلی، بازگشایی مدارس در سه ماهه اول سال می تواند پیامدهای بیماری زایی برای کودکانمان در بر داشته باشد، اختلالات تنفسی، سرفه و خس خس سینه از نشانه های حملات آسم در فرزندانتان به شمار می روند.

متخصصان می‌گویند در هفته اول بازگشایی مدارس تعداد حملات آسمی در کودکان زیر ۱۵ سال ۲ برابر می‌شود. محققان یکی از دلایل این موضوع را افزایش میزان عفونت‌های تنفسی و افزایش مواجهه با آلرژن‌ها و همچنین متوقف کردن درمانهای مربوط به آسم در طول تعطیلات معرفی کرده‌اند. آسم نوعی بیماری التهابی است که بر برونش‌ها اثر منفی گذاشته و سبب سرفه‌های شدید و گرفتگی راه تنفسی و خس خس می‌شود.
علائم بیماری آسم چیست؟
بیماری آسم سبب بروز علائم تکرار شونده تنفسی مانند سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس است. سرفه آسم، سرفه ای طولانی مدت و معمولاً بیش از یک هفته می باشد که می تواند در هنگام شب مزاحم خواب کودک باشد. بیماری آسم قابل معالجه نیست اما قابل کنترل می باشد و حداقل انتظار خانواده از پزشک، کنترل بیماری به شکلی است که بیمار قادر به زندگی راحت و فعالیتهای معمولی باشد .
جهت کنترل آسم در مدارس چه باید کرد؟
کنترل آسم در مدارس علائم بیماری آسم در دانش آموز دانش آموزان و مدرسه حمله آسم در مدرسه کنترل آسم در مدارس علائم بیماری آسم در دانش آموز دانش آموزان و مدرسه حمله آسم در مدرسه
۱- جهت فراهم نمودن محیط مناسب برای دانش آموزان مبتلا به آسم باید از سیگار کشیدن در محیط مدارس پرهیز کرد.
۲- کاهش تماس با مواد شیمیائی، گرد و خاک، سوسک، غبار گچ و انواع قارچها نیز سبب کنترل عوامل محیطی خواهد بود.
۳- میزان درجه حرارت و رطوبت هوا در کلاسها باید در حد مناسب بوده و از تهویه کننده هوا استفاده شود.
۴- در صورت وجود مکانهای مرطوب و نمدار در مدرسه که محل مناسب جهت رشد قارچهای حساسیت زا  می باشند، باید جهت خشک کردن آنها به سرعت اقدام کرد.
۵- دانش آموزان مبتلا به آسم را باید جهت شرکت در کلیه فعالیتها از جمله ورزش تشویق کرد. استفاده از افشانه آبی رنگ (اسپری سالبوتامول) قبل از ورزش و گرم کردن سبب تحمل ورزش در این دانش آموزان خواهد بود .
۶- داروهای برونکودیلاتور با اثر سریع که معمولاً افشانه آبی رنگ (اسپری سالبوتامول) هستند باید همواره در دسترس کودک مبتلا به آسم باشد و همیشه به راحتی با خود حمل نماید .
۷- پدر و مادر باید قبل از شروع هر سال تحصیلی معلمین مدرسه را از ابتلای فرزند خود به آسم مطلع نمایند.
۸- معمولاً بیماران مبتلا به آسم دارای دستورالعمل کتبی هستند که اقدامات درمانی و داروهای لازم را در مواقع حمله و دیگر علائم مشخص نموده است. معلم مدرسه باید یک کپی از دستورالعمل هر دانش آموز مبتلا به آسم را در نزد خود نگهداری نماید.
۹- همچنین معملین باید از عوامل محیطی که سبب تشدید علائم آسم در دانش آموز خاص می شود، اطلاع داشته باشند. آموزش نحوه استفاده از داروها و یادآوری استفاده بموقع توسط معلمین  می تواند بسیارکمک کننده باشد .
۱۰- در بعضی موارد می توان ورزشهای سنگین را با ورزشهای ملایم تر جایگزین نمود، یا ورزش در هوای خیلی سرد را در سالن انجام داد .

حمله آسم در مدرسه
در هنگام حمله آسم به یکی از دانش آموزان چه مراقبت هایی باید انجام گردد:
۱) هرگونه فعالیت دانش آموز را متوقف کنیم .
۲) از افشانه آبی رنگ (اسپری سالبوتامول)  استفاده کنیم .
۳) دانش آموز را به حالت نشسته قرار دهیم .
۴) اگر استفاده از افشانه آبی رنگ علائم را کنترل نکرد، به اورژانس تلفن کنیم .
۵) تا رسیدن اورژانس استفاده از افشانه آبی رنگ را تکرار کنیم .
علائم بیماری آسم در دانش آموز
۱) دانش آموز در کلاس خسته است که به علت بدخوابی شب می باشد .
۲) غیبت از مدرسه دارد .
۳) در حین ورزش دچار مشکل می شود .
۴) احتیاج مکرر به استفاده از افشانه آبی رنگ دارد ( بیش از ۳ بار در هفته به جز مواردی که قبل از ورزش، استفاده می شوند ).
۵) سرفه یا خس خس دارد .
معلمین می توانند در کنترل علائم آسم در دانش آموز مبتلا بسیار مؤثر باشند و با آگاه کردن والدین از علائم فوق از افزایش شدت علائم جلوگیری و احتمال وقوع حمله آسم را کنترل نمایند.
ضرورت حضور پرستار تمام وقت در مدارس
کنترل آسم در مدارس علائم بیماری آسم در دانش آموز دانش آموزان و مدرسه حمله آسم در مدرسه کنترل آسم در مدارس علائم بیماری آسم در دانش آموز دانش آموزان و مدرسه حمله آسم در مدرسه کنترل آسم در مدارس علائم بیماری آسم در دانش آموز دانش آموزان و مدرسه حمله آسم در مدرسه
بطور ایده آل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کافی در مدرسه نیاز به حضور پرستار تمام وقت دارد. پرستار تعلیم دیده در زمینه شناخت و درمان بیماری آسم قادر به مراقبتهای لازم از دانش آموزان مبتلا به آسم، تنظیم گزارش سلامتی دانش آموز، آموزش استفاده از افشانه ها ( اسپری های دارویی ) و دستگاه پیک فلومتر ( جهت سنجش هوای بازدمی ) در مواقع مورد نیاز می باشد. امکانات کافی جهت ارتباط پرستار با مراکز درمانی جهت دریافت کمک و مشورت در موارد مورد نیاز لازم است.
آموزش تمام دانش آموزان و معلمین جهت شناخت بیماری آسم و آموزش دانش آموزان مبتلا به آسم و والدین آنها جهت درمان صحیح آسم از کمکهای پرستار مدرسه می باشد .

منبع:‌ دکتر سلام