یک متخصص طب سنتی با تشریح پرهیزات مصرف عدس در برخی گروه‌های بیمار به بیان خوبی‌های مصرف سیب به‌عنوان معدود میوه‌هایی که برای هر نوع مزاجی مفید است،

مریم مقیمی درباره ادعایی که عنوان می‌شود یکی از  عوامل اصلی بیمار‌ی‌ای چون سرطان می‌تواند مصرف عدس باشد، عنوان کرد: عدس از سری حبوبات طبع سرد و خشک است، درباره عدس یا هر غذای دیگری چنین ادعاهایی را نمی‌توان فقط با خواندن بخشی از کتب طب سنتی تفسیر کرد زیرا شاید در کتبی آمده باشد که برای فلان افراد، مصرف عدس اشکال دارد ولی این طور نیست که ما این توصیه را به همه افراد تعمیم دهیم.
وی ادامه داد: اتفاقاً عدس در طب سنتی خیلی کاربرد و خواص دارد به‌خصوص برای خانم‌هایی که خونریزی‌های قاعدگی خیلی شدید دارند و ما در طب سنتی آب عدس و عدس پخته را توصیه می‌کنیم، ولی برای کسی که دچار سرطان است جزو پرهیزات می‌گذاریم، چون عدس سودازا است و کسی که مثلاً سرطان یا هر بیماری‌ای که غلبه سودا در بدن ایجاد کند، داشته باشد به‌اندازه کافی سودا در بدن دارد یا حتی بیشتر از حد دارد که باعث بیماری در بدنش شده است.
این متخصص طب سنتی عنوان کرد: بنابراین به بیمار مبتلا به سرطان مصرف عدس را که در بدن سودا ایجاد می‌کند توصیه می‌کنیم نخورد ولی این مربوط به همه افراد نیست زیرا در برخی افراد مصرف عدس مفید است.

مقیمی بیان داشت: هر ماده غذایی ممکن است برای یک سری از افراد خوب باشد و برای سری دیگر خوب نباشد، بنابراین اصلاً نمی‌شود توصیه کرد که فلان ماده غذایی 100 درصد برای همه افراد سرطان‌زاست و کلاً حذف کنیم.
وی خاطرنشان کرد: البته بالعکس این را ممکن است داشته باشیم، مثلاً سیب برای تقریباً تمام مزاج‌ها و تمام افراد خوب است و نمی‌توانیم بگوییم که سیب برای فلان گروه بیماران کاملاً مضر است. برخی مواد غذایی هستند که برای تمام افراد خوب است ولی اینکه توصیه کنیم یک ماده غذایی را همه افراد از سبد غذایی‌شان حذف کنند چنین توصیه‌ای نداریم.
منبع: تسنیم