با پیشرفت علم و فناوری متخصصین دندانپزشکی با استفاده از لیزر، روش های نوین و آسانی را برای کاهش دردهای ناشی از ترمیم آسیب دیدگی دندان و کشیدن آن انجام می دهند که باعث می شود افراد تجربه بهتری از دندانپزشکی داشته باشند. با کمک این روش درمانی، قسمت‌های خاصی از دندان‌ها را بدون این که به بافت‌های مجاور آن آسیبی وارد شود تحت درمان قرار داد. با گسترش کاربرد لیزردرمانی در دندانپزشکی تعداد بیشتری از دندانپزشکان از این روش که باعث ایجاد درد کمتری شده و طول دوره بهبودی پس از آن نیز کاهش یافته است برای درمان بیماران استفاده می‌کنند.

استفاده از لیزر در دندانپزشکی:
روش‌های لیزر درمانی با استفاده از انرژی نور عمل می‌کنند. زمانی که این نور لیزر در فرایندهای جراحی یا دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند یک ابزار برش یا یک ابزار تبخیرکننده بافت‌ها عمل می‌کند. زمانی که لیزر درمانی برای پر کردن دندان به کار برده می‌شود، باعث تقویت نوار فاصله بین قسمت پرشده و خود دندان می‌شود. زمانی که لیزر برای سفید کردن دندان‌ها به کار برده می‌شود مانند منبع گرمایی عمل کرده و اثر سفیدکننده‌های دندانی را افزایش می‌دهد.
مزایای لیزر درمانی در دندانپزشکی:
در مقایسه با درمان‌های دندانپزشکی معمول، لیزر درمانی مزایای زیر را دارد:
در برخی موارد باعث درد کمتر شده و بنابراین نیاز به بیهوشی را کاهش می‌دهد و تجربه مراجعه به دندانپزشک را راحت‌تر می‌کند.
ممکن است باعث کاهش اضطراب در افرادی شود که صدای دریل دندانپزشکی آنها را آزار می‌دهد.
خونریزی و تورم در زمان درمان بافت نرم کاهش یافته و طول دوره بهبودی نیز کاهش می‌یابد.
قسمت بیشتری از دندان در هنگام درمان و ترمیم دندان‌های پوسیده سالم باقی مانده و حفظ می‌شود.
احتمال بروز عفونت‌های باکتریایی کاهش می‌یابد زیرا پرتو پرانرژی لیزر ناحیه تحت درمان را استریلیزه می‌کند.
برای ایزوله کردن ریشه دندان به کار برده می‌شود و از حساسیت دندان‌ها نسبت به سرما و گرما می‌کاهد
مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی لیزرهای دیودی کشیدن دندان با لیزر کاربرد لیزر در دندانپزشکی روش های لیزر درمانی دندان دندانپزشکی و لیزر پر کردن دندان با لیزر مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی لیزرهای دیودی کشیدن دندان با لیزر کاربرد لیزر در دندانپزشکی روش های لیزر درمانی دندان دندانپزشکی و لیزر پر کردن دندان با لیزر
لیزرهای مورد استفاده در دندانپزشکی:
لیزرهای مورد استفاده برای جراحی‌های دهان و دندان عبارتند از:
لیزرهای دی‌اکسید کربن: از آن‌ها برای برداشتن تومورهای دهان، بافت‌های بیمار و استخوان استفاده می‌شوند.
لیزرهای دیودی و ان‌دی- یاگ: برای برداشتن التهاب لثه و سایر عناصر بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) از آن‌ها استفاده می‌شود. از این لیزرها در تکنیک لاناپ که به احیاء لثه کمک می‌کند نیز استفاده می‌شود، زیرا آن‌ها به خوبی از پس بافت‌های سخت برمی‌آیند.
لیزرهای اربیوم: اغلب در جراحی زیبایی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان از آن‌ها جهت آماده‌سازی دندان برای پر کردن نیز استفاده کرد.
کاربردهای لیزر در دندانپزشکی:
جراحی بافت سخت و نرم، جرم گیری، آماده کردن مینا و عاج دندان برای درمان پوسیدگی و سوراخ شدن دندان، تشخیص پوسیدگی، تمیز کردن کانال ریشه در عصب‌کشی، لایه برداری (اچینگ)، تغییر ساختار کریستالی مینای دندان به منظور پیشگیری از پوسیدگی، سفید کردن دندان، درمان پریودنتال و درمان پری ایمپلنتایتیس از کاربردهای لیزر در دندانپزشکی محسوب می‌شود.
الف: درمان بافت سخت (دندان‌ها)
پوسیدگی دندان: از لیزرها برای برداشتن پوسیدگی‌های درون دندان و آماده‌سازی مینای اطراف پوسیدگی برای دریافت ماده پرکننده استفاده می‌شود.
تشخیص‌دهنده پوسیدگی: برای تشخیص زودهنگام حفره‌های تولید شده توسط محصولات جانبی پوسیدگی دندان از لیزرهای بافت نرم کم شدت استفاده می‌شود.
سفید کردن دندان: از لیزرها برای سرعت بخشیدن به عمل سفید کردن دندان نیز استفاده می‌شود. در اینجا، محلول سفید کننده پیروکسید، که روی سطح دندان مالیده می‌شود، با استفاده از انرژی لیزر فعال شده و این سرعت فرایند سفید کردن دندان‌ها را افزایش می‌دهد.
آماده‌سازی و پر کردن دندان: در هنگام استفاده از لیزرهای دندانپزشکی بافت سخت، دیگر به بی‌حسی موضعی و دریل‌های دندانپزشکی سنتی نیازی نیست. لیزر مورد استفاده برای پر کردن دندان، باکتری‌های موجود در حفره دندان را می‌کشد که این خود باعث افزایش دوام درمان انجام شده روی دندان‌ها می‌شود.
ب: درمان بافت نرم (لثه ها):
افزایش طول دندان: لیزر دندانپزشکی می‌تواند در تغییر شکل بافت لثه (بافت نرم) و استخوان (بافت سخت) مورد استفاده قرار گیرد تا ساختار دندانی سالم بیشتری نمایان شود؛ مانند عمل جراحی افزایش طول تاج دندان این تغییر شکل نیز باعث تقویت پایه دندان می‌شود.
لبخند لثه‌ای: با لیزر دندانپزشکی می‌توان بافت لثه را تغییر شکل داده تا سطح بیشتری از دندان نمایان شده و ظاهر لبخند لثه از بین برود.
عضله متصل (فرنول): فرنکتومی لیزری یک روش عالی برای درمان کودکانی است که زبان آنها دچار گرفتگی شده و نوزادانی که قادر شیر خوردن به دلیل محدودیت در حرکات زبان نیستند. فرنکتومی به کاهش و رفع اختلالات تکلمی نیز کمک می‌کند.
چین‌های بافت نرم (اپولیس): با لیزر دندانپزشکی می‌توان بودن نیاز به بخیه و با روشی بدون درد چین‌های بافت نرم که به دلیل نامناسب بودن دندان مصنوعی ایجاد شده‌اند را درمان نمود.
مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی لیزرهای دیودی کشیدن دندان با لیزر کاربرد لیزر در دندانپزشکی روش های لیزر درمانی دندان دندانپزشکی و لیزر پر کردن دندان با لیزر مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی لیزرهای دیودی کشیدن دندان با لیزر کاربرد لیزر در دندانپزشکی روش های لیزر درمانی دندان دندانپزشکی و لیزر پر کردن دندان با لیزر مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی لیزرهای دیودی کشیدن دندان با لیزر کاربرد لیزر در دندانپزشکی روش های لیزر درمانی دندان دندانپزشکی و لیزر پر کردن دندان با لیزر

سایر کاربردهای لیزر درمانی در دندانپزشکی:
نشان دادن بافت لثه و دندان: اپتیکال کوهرنس توموگرافی یک روش مطمئن برای دیدن داخل دندان و لثه در لحظه است.
تومورهای خوش‌خیم: لیزر دندانپزشکی یک روش بدون درد و بدون نیاز به بخیه برای برداشتن تومورهای خوش‌خیم در لثه، کام، اطراف گونه‌ها و کنار لب‌ها است.
زخم سرد: لیزر کم‌توان دندانپزشکی باعث کاهش درد ناشی از زخم‌های سرد و کاهش طول دوره بهبودی می‌شود.
بازسازی عصب‌ها: فوتوبیو مدولاسیون می‌تواند در بازسازی عصب‌ها و عروق آسیب‌دیده و همچنین اسکارها مؤثر واقع شود.
آپنه در هنگام خواب: در مواردی که آپنه خواب به دلیل وجود توده‌های زائد در گلو باشد (که در برخی موارد به دلیل افزایش سن ایجاد می‌شوند)، لیزر درمانی برای تغییر شکل گلو و کاهش مشکلات مرتبط با تنس و آپنه خواب مفید خواهد بود.
سفید کردن دندان‌ها: لیزر دندانپزشکی بافت نرم کم‌توان برای افزایش سرعت سفید کردن دندان‌ها به کار برده می‌شود.
درمان مفصل تمپوروماندیبولار: لیزر دندانپزشکی برای کاهش سریع درد در مفصل تمپوروماندیبولار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
لیزر درمانی در دندانپزشکی روشی خلاقانه و حرفه ای برای درمان درد های دندان است که استفاده از این روش باعث کاهش درد و اضطراب ناشی دندان درد در طول مداوا می شود.
محدودیت‌های کاربرد لیزر در دندانپزشکی:
محدودیت‌های لیزر عبارتند از:
از لیزرها نمی‌توان برای دندان‌هایی که با نقره پر شده‌اند استفاده کرد.
از لیزرها نمی‌توان برای بسیاری از درمان‌های متداول دندانپزشکی استفاده کرد. برای مثال، در موارد زیر دریل‌های سنتی دندانپزشکی بسیار مؤثرتر از لیزرها عمل می‌کنند:
    درمان پوسیدگی بین دندان‌ها
    کار در اطراف پرشدگی‌ های قدیمی
    آماده‌سازی یک دندان برای نصب روکش
    آماده‌سازی یک دندان برای نصب بریج
گاهی اوقات برای تکمیل یک درمان لیزری به استفاده از یک دریل دندانپزشکی نیاز است. برای جاهایی که نیاز به شکل دادن به یک پرشدگی، تنظیم بایت یا پولیش کردن یک سطح پر شده است، لیزر گزینه مناسبی نیست.
لیزرها نیاز به استفاده از بی‌حسی را رفع نمی‌کنند.
معمولاً درمان‌های لیزری از درمان‌های سنتی گران‌ترند، زیرا دستگاه‌های لیزر بسیار گران‌تر از دریل‌های سنتی دندانپزشکی هستند.
مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی لیزرهای دیودی کشیدن دندان با لیزر کاربرد لیزر در دندانپزشکی روش های لیزر درمانی دندان دندانپزشکی و لیزر پر کردن دندان با لیزر مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی لیزرهای دیودی کشیدن دندان با لیزر کاربرد لیزر در دندانپزشکی روش های لیزر درمانی دندان دندانپزشکی و لیزر پر کردن دندان با لیزر مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی لیزرهای دیودی کشیدن دندان با لیزر کاربرد لیزر در دندانپزشکی روش های لیزر درمانی دندان دندانپزشکی و لیزر پر کردن دندان با لیزر مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی لیزرهای دیودی کشیدن دندان با لیزر کاربرد لیزر در دندانپزشکی روش های لیزر درمانی دندان دندانپزشکی و لیزر پر کردن دندان با لیزر
مراقبت پس از لیزر درمانی:
دوره محافظت و مراقبت از دندان پس از لیزر درمانی بسیار کوتاهتر و آسان تر از روش های مرسوم عادی است اما مراقبت های آن مشابه به مراقبت های عادی است.
منبع: دکتر سلام