امروزه سلامتی دندان ها، زیاد مورد توجه قرار گرفته است. برای اینکه از هزینه های زیاد ترمیم درمان در امان باشید، سعی کنید که بیشتر مراقب آنها باشید. بعضی از مواد خوراکی قند دار مثل نوشابه، سلامتی دندان های شما را به خطر می اندازند. برای اینکه ضرر کمتری به دندان های خود وارد کنید، سعی کنید کمتر از آنها استفاده کنید.

مدیرگروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر مراقبت از دندان ها به خصوص در میان کودکان گفت: قند و شکر، نوشابه، پفک، چیپس و آدامس های قندی و شکلات های چسبناک از تهدیدکنندگان اصلی دندان به شمار می روند.
 دکتر محمدرضا فرخی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، بر کاهش مصرف روزانه قند و شکر تاکید کرد و افزود: این مواد به اضافه تنقلات و خوردنی هایی که با شکر تولید می شوند، دندان را پوسیده می کنند و از این رو باید از مصرف آنها خودداری یا آن را کاهش داد.

او با بیان اینکه این خوراکی ها به دندان آسیب جدی وارد می کنند و منجر به پوسیدگی دندان می شود از والدین خواست بیشتر مراقب سلامتی کودکان خود باشند و از مصرف این خوراکی ها توسط آنان جلوگیری نمایند.
این کارشناس بهداشت در ادامه بر مسواک زدن ۲ بار در روز تاکید کرد و گفت: هر فرد باید صبح ها بعد از صبحانه و شب ها قبل از خواب، دندان های خود را مسواک بزند.
دکتر فرخی همچنین استفاده از نخ دندان را نیز در تامین سلامت دندان ها بسیار موثر دانست و افزود: کشیدن نخ دندان هر شب قبل از خواب توصیه می شود.
وی در ادامه در مورد جرم گیری دندان ها نیز گفت: جرم دندان یکی از عوامل موثر در بیماری لثه است و این جرم به مرور در اثر ورود میکروب ها به دندان باعث تحلیل لثه می شود.
او یادآور شد که دندان زمانی که جرم بگیرد با مسواک پاک نمی شود و از این رو باید دندان را جرم گیری کرد و این کار باید توسط دندانپزشک و با استفاده از دستگاه صورت گیرد.
وی گفت که جرم گیری هیچ ضرری برای دندان ندارد و برای سلامت لثه بسیار مناسب و مورد تاکید است و نفع هم دارد.
منیع: ایرنا