یک متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با اشاره به این که مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس معده می توانند علل متفاوتی داشته باشند، گفت : چاقی و اضافه وزن از جمله اصلی ترین علل شناخته شده این اختلال هستند.

به گزارش «بهداشت نیوز» مهدی شادنوش متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی درخصوص مشکلات گوارشی افراد از جمله ریفلاکس معده بیان داشت : مصرف وعده های غذایی بسیار پر حجم و دراز کشیدن پس از صرف غذا، مصرف نوشیدنی های الکلی وگازدار، مصرف برخی مواد غذایی خاص در افراد مستعد مانند مرکبات، گوجه فرنگی، سیر و پیاز، شکلات، غذاهای پر ادویه و همچنین مصرف وعده های غذایی پر چرب از سایر علل بروز ریفلاکس معده هستند که رعایت این موارد در افراد مبتلا می تواند کمک شایانی به تخفیف و بهبود مشکل کند.


وی  در پاسخ به این سوال که داشتن یک رژیم غذایی مناسب تا چه اندازه از ابتلا به انواع بیماری ها پیشگیری می کند، اظهار داشت : در این زمینه اطلاعات و آمارهای منتشر شده در دهه های اخیر از سوی سازمان های جهانی مانند سازمان جهانی بهداشت و سازمان های داخلی به خوبی نشان دهنده نقش سبک زندگی شامل رژیم غذایی، فعالیت بدنی و غیره  در رابطه با پیشگیری و بروز بیماری های مختلف بوده است.
وی تصریح کرد : اضافه وزن و چاقی، فعالیت بدنی محدود، استفاده بیش از حد از غذاهای آماده، افزایش مصرف چربی های اشباع و ترانس، نمک و شکر، کاهش دریافت میوه، سبزی و فیبرها از جمله مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی – عروقی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت، کبد چرب و انواع سرطان ها هستند.
عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت : با توجه به شیوع اضافه وزن و چاقی که خود زمینه ساز انواع اختلالات مزمن مانند بیماری های گوارشی  است ؛ مد نظر قرار دادن تعادل انرژی دریافتی و فعالیت بدنی از جمله نکاتی است که باید به آن توجه شود.
وی یاد آور شد : هر شخص بر اساس نیاز فیزیولوژیک  و سطح فعالیت بدنی و شرایط سلامتی نیاز به میزان مشخصی از کالری روزانه دارد که دریافت متعادل آن از جمله مهم ترین نکات موثر در حفظ وزن سالم است .
منبع: باشگاه خبرنگاران